
 
 

  

 

 



 2 

 

SADRŽAJ: 

 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 8 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA................... 9 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 10 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 10 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 11 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 15 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 15 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 18 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Glavni i odgovorni urednik dnevnih novina „Alo!“, Antonije Kovaĉević, smenjen je sa 

te duţnosti zbog razliĉitih stavova o daljem pravcu razvoja tog lista, saopštila je kompanija 

Ringier Axel Springer, u ĉetvrtak, 9. juna 2011. godine. Generalni direktor kompanije, Jelena 

Drakulić-Petrović, saopštila je da odluka stupa na snagu odmah. Udruţenje novinara Srbije, 

koje je u saopštenju osudilo Kovaĉevićevu smenu, ukazalo je da je do nje došlo svega tri dana 

pošto se urednik otvoreno suprotstavio pritisku predsednika Srbije na ureĊivaĉku politiku 

lista koji je ureĊivao. Tadić je u intervjuu „Frankfurter Algemajne Cajtungu”, prenetom u 

srpskim medijima 3. juna, na konstataciju nemaĉkog novinara da je njegovo angaţovanje za 

saradnju Srbije sa Hagom u zemlji kritikovano od strane nekih nacionalistiĉkih medija, a pre 

svega od strane tabloida „Alo!“ koji je u vlasništvu Ringier-a i Axel Springer-a i koji po 

„Frankfurter Algemajne Cajtungu” zastupa ekstremistiĉke pozicije, i na pitanje da li to govori 

da stranim investitorima zapravo smeta politiĉka klima u zemlji, odgovorio sledeće: 

„Naţalost, neki investitori koji investiraju u srpske medije ne vode previše raĉuna o 

politiĉkim i socijalnim posledicama svojih aktivnosti. Ali, profit ih interesuje. Mene to veoma 

brine.“ „Tokom devedesetih godina“, dodao je Tadić, „kada smo se borili protiv Miloševićevog 

reţima i bili izloţeni mnogobrojnim pretnjama tadašnjih vlastodrţaca, gajio sam iluziju da će 

se u Srbiji izgraditi proevropsko razmišljanje ĉim bude došlo do demokratizacije medija i ĉim 

stigne strani kapital.“ „Danas smo suoĉeni sa apsurdnom situacijom da mediji koji se nalaze u 

vlasništvu investitora iz EU i partnerskih zemalja, u ovom sluĉaju iz Nemaĉke i Švajcarske, 

spadaju u nosioce antievropskog duha u Srbiji. To je potpuno paradoksalno“, zakljuĉio je 

Tadić. Redakcija lista „Alo!“, na intervju predsednika, reagovala je saopštenjem u kome 

navodi da je izloţena pritisku od strane predsednika Borisa Tadića i njegovog kabineta, koji 

je, u nemogućnosti da kontroliše ureĊivaĉku politiku ovog lista odluĉio da pokuša da ućutka 

jedan od retkih preostalih medija koji nije pod direktnom kontrolom Demokratske stranke i 

njega liĉno. Redakcija je ukazala da je ovo oĉigledno pokušaj zastrašivanja usmeren u 

najvećoj meri ka stranim vlasnicima lista, sa jasnom porukom da je svako pisanje koje nije po 

volji gospodinu Tadiću - nepoţeljno! Redakcija je sa gnušanjem odbacila optuţbe i 

kvalifikacije kojima im se prigovara ekstremizam. „Ako se „ekstremizmom‟ i 

„antievropejstvom‟ moţe nazvati savesna kritika vlasti i ukazivanje na laţ, kriminal, 

korupciju, tajkunizaciju, siromaštvo, glad i neispunjena obećanja, onda će ove novine ostati 

„ekstremistiĉke‟ ”, navodi se u saopštenju.  



 4 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da 

ograniĉava slobodu javnog informisanja, naroĉito, izmeĊu ostalog, zloupotrebom drţavnih 

ovlašćenja, zloupotrebom uticaja, kao ni bilo kojim drugim naĉinom podesnim da ograniĉi 

slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Izjava predsednika Tadića moţe biti shvaćena 

kao mešanje u ureĊivaĉku politiku jednog medija. Ono što, meĊutim, posebno zabrinjava 

jeste ĉinjenica da je predsednik u svojoj izjavi direktno prozvao i vlasnike medija. Uzimajući u 

obzir da je Antonije Kovaĉević, glavni i odgovorni urednik dnevnih novina „Alo!“, samo 

nekoliko dana nakon Tadićevog intervjua, zaista i smenjen, to otvara prostor za sumnju da 

ĉak ni u evropskim razmerama velike medijske korporacije, što Ringier Axel Springer, kao 

zajedniĉko ulaganje švajcarskog Ringier-a i nemaĉkog Axel Springer-a, aktivno na trţištima 

Poljske, Ĉeške, Slovaĉke i Srbije, svakako jeste, nisu u mogućnosti da se odupru intenzitetu 

politiĉkog pritiska kakav prema medijima postoji u Srbiji.  

 

1.2. Upravni odbor „MaĊar so“-a, jedinog dnevnog lista na maĊarskom jeziku u Srbiji, 

većinom glasova doneo je 20. juna odluku da osnivaĉu, Nacionalnom savetu maĊarske 

nacionalne manjine, predloţi smenu glavnog i odgovornog urednika, Ĉabe Presburgera. 

Presburgeru se zamera što list nije dovoljno izveštavao o radu predsednika Skupštine 

Vojvodine, Šandora Egerešija, i što se njegovi novinari nisu pojavili na više konferencija za 

štampu koje je organizovao Savez vojvoĊanskih MaĊara (SVM) i nije objavljivao saopštenja 

SVM-a. Ĉaba Presburger izjavio je da „MaĊar so“ ne ţeli da postane partijski bilten. 

„Verujemo da je suština manjinskog informisanja od javnog interesa to da u list unesemo 

dogaĊaje zajednice, da izveštavamo i o aktivnostima politiĉara, ali da ih u datom trenutku i 

kritikujemo. Ovo pojedinci iz Nacionalnog saveta MaĊara i Saveza vojvoĊanskih MaĊara ne 

mogu da prihvate i zato je i došlo i do sadašnjeg koraka. Biće izbora, trebalo bi jedno takvo 

sredstvo informisanja koje populariše izrazito jedno politiĉko usmerenje i prećutkuje ono što 

bi se moglo kritikovati u politici date partije. To, oĉigledno, ne mogu da prihvatim“, rekao je 

Presburger. Nacionalni savet maĊarske nacionalne manjine, na sednici odrţanoj 23. juna, 

potvrdio je inicijativu Upravnog odbora „MaĊar so“-a i sa 18 glasova, uz šest glasova protiv i 

pet uzdrţanih, smenio glavnog urednika, Ĉabu Presburgera. Iako je sednica bila otvorena, 

novinare „MaĊar so“-a, pripadnici obezbeĊenja pustili su u salu tek kada je na Televiziji 

„Panon“ završeno direktno emitovanje prenosa sednice. Nezavisno udruţenje novinara Srbije 

(NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) u svom saopštenju naveli su da 

smatraju da odluka UO „MaĊar so“-a predstavlja flagrantan i neprikriven politiĉko-partijski 

pritisak na medije i slobodu izraţavanja. Oni su pozvali redakciju da „pruţi otpor bahatom 

ponašanju osnivaĉa, ĉija je namera da od lista ponovo napravi bezliĉno partijsko glasilo, a tu 

nameru, što je najgore, i ne krije.“ Organizacija medija Jugoistoĉne Evrope (SEEMO), 

pridruţila se domaćim udruţenjima u osudi Presburgerove smene.  

 



 5 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti, te da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da ograniĉava slobodu javnog informisanja, 

naroĉito zloupotrebom ovlašćenja, zloupotrebom prava i uticaja, kao ni bilo kojim drugim 

naĉinom podesnim da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. U konkretnom 

sluĉaju, i iz izlaganja ĉlanova UO „MaĊar so“-a na sednici Nacionalnog saveta maĊarske 

nacionalne manjine, jasno proizilazi da je smena iskljuĉivo politiĉki motivisana. Tako je ĉlan 

upravnog odbora „MaĊar so“-a, Zoltan Šifliš, istakao da „MaĊar so“, ne samo da nije 

izveštavao sa konferencija za novinare Saveza vojvoĊanskih MaĊara, već je i dogaĊaje, o 

kojima bi trebalo obavestiti zajednicu, odnosno ĉitaoce, „pratio sa nedovoljno simpatija“, 

ĉime je, po Šiflišu, „ trovao” zajednicu, umesto da joj pruţi uporišta. Ištvan Bodţoni, takoĊe 

ĉlan Upravnog odbora, konstatovao je da je „MaĊar so“, umesto da bude dnevnik maĊarske 

zajednice, postao list demokratske liberalne javnosti u Srbiji na maĊarskom jeziku. Ova 

smena je pokazala svu pogubnost rešenja kojim su osnivaĉka prava na drţavnim medijima na 

manjinskim jezicima preneta na nacionalne savete, te dodatno potvrdila da su politiĉke 

stranke, a u konkretnom sluĉaju Savez vojvoĊanskih MaĊara, saĉuvale i još uvek koriste 

mehanizme politiĉke kontrole drţavnih medija. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Viši sud u Beogradu doneo je prvostepenu presudu kojom se usvaja tuţba nevladine 

organizacije Gej strejt alijansa (GSA) protiv „Press“-a. Presudom je utvrĊeno da tekstovi – 

komentari ĉitalaca, objavljeni 2. jula 2009. godine na Internet sajtu „Press online“, 

predstavljaju govor mrţnje prema LGBT populaciji, kao i da je „Press“ dopuštanjem i 

omogućavanjem da se navedeni komentari postave na sajt diskriminatorski postupao prema 

ovoj populaciji. GSA je saopštila da je ovo prva presuda u istoriji sudstva u Srbiji za govor 

mrţnje protiv LGBT populacije, i jedna od prvih presuda izreĉenih po osnovu Zakona o 

zabrani diskriminacije. GSA je tuţbu podnela zato što je medijska kuća na svom Internet 

izdanju „Press online“ dozvolila objavljivanje komentara ĉitalaca na tekst - ĉlanak „Biću gej 

ikona“, objavljen i u štampanom izdanju dnevnih novina „Press“, koji su sadrţali govor 

mrţnje prema LGBT populaciji. Većina komentara sadrţala je najprizemnija vreĊanja, pozive 

na ubistva, klanje, pretnje da će napadati na ţivot i imovinu LGBT osoba. Kako stoji u 

obrazloţenju presude koju je donelo veće Višeg suda u Beogradu, kojim je predsedavao sudija 

Predrag Vasić, komentari koji sadrţe vreĊanje upućeno LGBT osobama, te sadrţe navode da 

iste treba ‟zatvoriti u geto‟...‟streljati ih‟... naziva ih ‟bolesnima, koji treba da se leĉe‟... 

‟izopaĉenima‟, upućuju im pretnje, „podstiĉu mrţnju i nasilje prema pripadnicima LGBT 

populacije i njihovu diskriminaciju, te ujedno predstavljaju govor mrţnje.“ Tuţeni je, kako se 

navodi u obrazloţenju, objavljivanjem ovakvih komentara prekršio zabranu izraţavanja ideja, 

informacija i mišljenja koja predstavljaju govor mrţnje, u konkretnom sluĉaju prema LGBT 

osobama, u javnim glasilima, a u skladu sa ĉlanom 11. Zakona o zabrani diskriminacije i 



 6 

ĉlanom 38. Zakona o javnom informisanju. TakoĊe, tuţeni je komentare objavio i pored 

ĉinjenice da je sam, u pravilima korišćenja portala, naveo da komentare koji sadrţe govor 

mrţnje neće objavljivati. „Press“ je presudom obavezan „da o svom trošku objavi ovu presudu 

u celosti, bez ikakvog komentara i bez odlaganja, a najkasnije u drugom broju dnevne štampe 

od dana pravosnaţnosti presude.“ 

 

Ĉlan 38. Zakona o javnom informisanju propisuje da je zabranjeno objavljivanje ideja, 

informacija i mišljenja kojima se podstiĉe diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili 

grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etniĉkoj grupi, 

polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem 

uĉinjeno kriviĉno delo. Ĉlanom 39. istog zakona propisano je da tuţbu sudu zbog povrede 

zabrane govora mrţnje, protiv autora informacije i protiv odgovornog urednika javnog glasila 

u kome je informacija objavljena, moţe da podnese, kako lice na koje se kao pripadnika grupe 

liĉno odnosi informacija, tako i svako pravno lice ĉiji je cilj zaštita sloboda i prava ĉoveka i 

graĊanina, kao i organizacija ĉiji je cilj zaštita interesa grupa koje su izloţene diskriminaciji. 

Tuţbom se moţe traţiti zabrana ponovnog objavljivanja govora mrţnje i objavljivanje 

presude na trošak tuţenih. Ĉlanom 11. Zakona o zabrani diskriminacije zabranjeno je 

izraţavanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiĉe diskriminacija, mrţnja ili nasilje 

protiv lica ili grupe lica zbog njihovog liĉnog svojstva, u javnim glasilima i drugim 

publikacijama, na skupovima i mestima dostupnim javnosti, ispisivanjem i prikazivanjem 

poruka ili simbola i na drugi naĉin. Redakcija „Press“-a u saopštenju koje je ovim povodom 

objavila, tvrdi da su sporni komentari uklonjeni, ĉim ih je administrator sajta primetio. U 

saopštenju se, meĊutim, ne kaţe da li se period u kome su komentari bili na sajtu meri 

minutima, satima, danima ili nedeljama. Ono što je u konkretnom sluĉaju nesporno, jeste da 

objavljeni komentari predstavljaju govor mrţnje, te je u tom smislu Viši sud u Beogradu 

doneo presudu koja jeste utemeljena u zakonu. Ono što je takoĊe nesporno, jeste da se 

mogućnosti koje Internet pruţa medijima, a koje se ogledaju, izmeĊu ostalog i u novim 

kanalima komunikacije sa medijskom publikom i otvaranju prostora za njeno aktivno uĉešće 

u kreiranju medijskog sadrţaja, ĉesto koriste krajnje neodgovorno. Tehnološke promene koje 

su prevazišle postojeći pravni okvir u Srbiji, kreirale su situaciju u kojoj ne postoje gotova 

rešenja koja bi bila primenjiva na Internet izdanja tradicionalnih medija, te će mnogo toga 

morati da bude prepušteno sudskoj praksi. Interesantno je da je Nacrt Strategije razvoja 

sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine, koji je radna grupa za izradu 

Nacrta medijske strategije predala Ministarstvu kulture, informisanja i informacionog 

društva poĉetkom juna, predvideo rešenje na kome se i ova presuda zasniva. Naime, u Nacrtu 

se navodi da će, polazeći od toga da su javna glasila tradicionalno regulisana kroz reţim 

štampe i radiodifuzije za koje vaţe razliĉita pravila, te uvaţavajući da se nove medijske 

platforme ubrzano menjaju i ne ţeleći da ograniĉi njihov razvoj, Republika Srbija u odnosu 

na elektronska izdanja štampanih i elektronskih javnih glasila insistirati na poštovanju 



 7 

odgovarajućih principa štampe, odnosno radija/televizije. S druge strane, Nacrt predviĊa da 

će se u odnosu na razliĉite forme izraţavanja na novim platformama primenjivati pravila u 

zavisnosti od faktiĉkih okolnosti svakog pojedinaĉnog sluĉaja, posebno uzimajući u obzir 

postojanje ureĊivaĉke kontrole sadrţaja. Ovo praktiĉno znaĉi da se za Internet portale 

dnevnih listova, kao što je „Press online“, ali i televizijskih i radio stanica, podrazumeva nivo 

odgovornosti za komentare ĉitalaca koji odgovara nivou odgovornosti za sadrţaje koje 

kreiraju i njihovi novinari, te samim tim zahteva i prethodnu moderaciju komentara, 

odnosno ne smatra se dovoljnim uklanjanje komentara kada ih administrator sajta primeti. U 

odnosu na neke druge forme izraţavanja na Internetu, koji ne predstavljaju samo elektronska 

izdanja štampanih medija, ili pak web portale radio ili TV stanica, zavisno od okolnosti 

konkretnog sluĉaja, nivo odgovornosti mogao bi biti i niţi. 

 

2.2. Prekršajni sud u Kruševcu kaznio je sa 5.000 dinara Miletu Dţopalića iz 

Aleksandrovca, zbog toga što je 26. septembra prošle godine, na privredno-turistiĉkoj 

manifestaciji „Ţupska berba“ u Aleksandrovcu, fiziĉki napao dopisnika „Blica“, Gvozdena 

Zdravića.  

 

U svom izveštaju za septembar 2010. pisali smo o ovom sluĉaju, kao delu serije napada 

kojima je Zdravić u kratkom periodu bio izloţen. Zdravić je, naime, opisujući incident 

povodom koga je sada došlo do prekršajnog kaţnjavanja, tvrdio da mu je Dţopalić, pozivajući 

se na ĉelne ljude opštine, zabranio da fotografiše manifestaciju. Samo dva dana kasnije, kako 

su preneli mediji, Dţopalić je ponovo napao Zdravića, spreĉivši ga da izveštava sa sastanka 

Unije vinogradara i vinara Srbije. Na posletku, 30. septembra je došlo i do trećeg napada na 

Zdravića, ispred zgrade suda u Aleksandrovcu, odakle je ţeleo da izveštava o sporu izmeĊu 

opštine Aleksandrovac i Socijalistiĉke partije Srbije, kada ga je, kako su pisali mediji, 

pretukao Ĉedomir Ćirković, vozaĉ predsednika opštine, Jugoslava Stajkovca. Gvozden 

Zdravić je tada izjavio da veruje da iza serije napada na njega stoji upravo Stajkovac, a da su 

razlog tekstovi koje objavljuje o nepravilnostima u trošenju novca iz budţeta opštine. 

Ĉinjenica da se, makar sudeći po onome što su mediji preneli, Prekršajni sud u Kruševcu 

bavio jednim izolovanim incidentom, a ne serijom napada na Gvozdića u periodu od samo 

nekoliko dana, kao i da pozadina i ovog jednog napada nije razjašnjena, svakako nije epilog 

incidenta kojim bi mogli biti zadovoljni. Srpsko pravosuĊe, i u ovom sluĉaju, kao i obiĉno, 

propušta da do kraja rasvetli sve relevantne ĉinjenice, a posebno da ispita ulogu ĉelnih ljudi 

aleksandrovaĉke opštine na koje se Dţopalić navodno pozivao prilikom napada. Ĉinjenica da 

se sud u ovom sluĉaju zadovoljio paušalnom konstatacijom da za napad nije bilo povoda, više 

liĉi na guranje problema pod tepih, nego na njihovo rešavanje. 

 

 



 8 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

2. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva Republike Srbije i Ministarstvo za 

ljudska i manjinska prava, drţavnu upravu i lokalnu samoupravu Republike Srbije, objavila 

su 14. juna svoje Preporuke jedinicama lokalne samouprave u vezi sa usmeravanjem i 

raspodelom budţetskih sredstava namenjenih sistemu javnog informisanja. Cilj Preporuka je 

unapreĊenje ostvarivanja nadleţnosti jedinica lokalne samouprave da se staraju o javnom 

informisanju od lokalnog znaĉaja i obezbeĊuju uslove za javno informisanje na srpskom 

jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine, u skladu sa odredbom 

ĉlana 20. stav 1. taĉka 34) Zakona o lokalnoj samoupravi. Preporukama je predviĊeno da se 

deo sredstava za ove namene raspodeljuje pod nediskriminatornim uslovima na javnim 

konkursima. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), Nezavisno udruţenje 

novinara Srbije (NUNS) i Asocijacija lokalnih nezavisnih medija Local Press, na ĉiju 

inicijativu su Preporuke i donete, objavile su saopštenje u kome se navodi da tekst Preporuka, 

iako predstavlja pomak u dobrom pravcu samom ĉinjenicom da se uopšte pojavio, jeste 

isuviše skroman i nedovoljan korak. Kljuĉni problem teksta objavljenih preporuka 

jedinicama lokalne samouprave u vezi sa usmeravanjem i raspodelom budţetskih sredstava 

namenjenih sistemu javnog informisanja, ogleda se u ĉinjenici da su preporuke, i pored toga 

što su već po samoj svojoj prirodi neobavezujuće, dodatno relativizovane na taj naĉin što se 

ne primenjuju na sva davanja za javno informisanje iz lokalnih budţeta, već samo na njihov 

unapred neutvrĊeni deo. Na ovaj naĉin ostavlja se prostor da se mediji, kao i do sada, 

finansiraju i mimo konkursa, mimo jasnih i unapred utvrĊenih kriterijuma i u 

netransparentnim postupcima, uz dalje narušavanje slobodne konkurencije na trţištu i 

favorizovanje poslušnih medija i medija nad kojima lokalne samouprave po osnovu vlasništva 

ili po kojem drugom osnovu ostvaruju kontrolu, navodi se u saopštenju. 

 

Od Preporuka za finansiranje medija, koje su dugo pripremane, mnogo se oĉekivalo. 

Naţalost, zamenom jedne jedine reĉi iz teksta koji su udruţenja predloţila, Preporuke su 

apsolutno relativizovane. Naime udruţenja su insistirala da u Preporukama piše da se 

ukupna sredstva lokalnih samouprava za finansiranje medija, dakle, ukljuĉujući i ona koja se 



 9 

izdvajaju za finansiranje neprivatizovanih lokalnih informativnih javnih preduzeća, 

raspodeljuju, u transparentnom postupku, na javnim konkursima za sufinansiranje projekata 

kojima se obezbeĊuje informisanje, odnosno medijski sadrţaji od lokalnog znaĉaja na 

srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji jedinice lokalne 

samouprave. U tekstu kog su ministarstva usvojila, formulacija „ukupna sredstva“ zamenjena 

je formulacijom „deo sredstava“, izbegavajući na taj naĉin ponovo da omoguće ravnopravne 

uslove poslovanja za privatne i drţavne medije. Druga bitna razlika u odnosu na tekst kog su 

udruţenja predloţila, uoĉava se u delu preporuka koji se odnosi na sastav komisija koje bi 

odluĉivale o raspodeli sredstava. Udruţenja su insistirala na nezavisnim komisijama, dok će, 

po predlogu ministarstava, u njihovom sastavu biti i predstavnici lokalnih vlasti. Već sada se 

moţe reći da su Preporuke za finansiranje medija, u tekstu u kome su ih ministarstva usvojila 

i uputila opštinama, izneverila oĉekivanja, odnosno da je vlast odluĉila da u modelu 

finansiranja medija ništa suštinski ne menja, te samim tim i da ne demontira mehanizme koji 

garantuju kontrolu i uticaj lokalnih oligarhija nad neprivatizovanim informativnim javnim 

preduzećima. 

 

3. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 

 

Poverenik za informacije od javnog znaĉaja i zaštitu podataka o liĉnosti, u svom saopštenju 

od 8. juna, ocenio je kao indikativan i veoma zabrinjavajući veliki i konstantan porast broja 

zahteva za zaštitu prava na slobodan pristup informacijama od javnog znaĉaja koje mu 

upućuju novinari, mediji i graĊani. U 2009. godini, broj registrovanih predmeta kod 

Poverenika, u oblasti slobode pristupa informacijama, bio je 1865. Godinu dana kasnije, u 

2010, taj broj je bio 2898, dakle za oko 55% veći. A samo u prvih pet meseci 2011. godine, 

registrovano je preko 1700 predmeta, što znaĉi da bi ih, ako se takav priliv nastavi, u 2011. 

moglo biti i preko 4000. Posledica ovako velikog priliva predmeta je, kako se navodi, 

nemogućnost da Poverenik po ţalbama postupa u zakonom utvrĊenim rokovima. Ovako 

veliki priliv, po Povereniku, svedoĉi o odrţavanju ozbiljnih problema u komunikaciji izmeĊu 

organa vlasti i graĊana, pri ĉemu posebno zabrinjava što se najveći broj ţalbi podnosi zbog 

uskraćivanja informacija o razliĉitim oblicima raspolaganja javnim novcem i javnim dobrima. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvajala 

propise od znaĉaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na njega. 

 



 10 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Savet Republiĉke radiodifuzne agencije odrţao je tri 

sednice. Sednici odrţanoj 1. juna 2011. godine, prisustvovali su i ĉlanovi Upravnog odbora 

Radio televizije Vojvodine, sa kojima je razgovarano o problemima i prilikama u radiodifuziji 

na podruĉju Vojvodine. Savet se, takoĊe, upoznao sa prijavama na Javni konkurs za izdavanje 

dozvola za emitovanje radio programa za lokalna podruĉja, objavljen 28. decembra 2010. 

godine. UtvrĊena je Lista podnosilaca prijava ĉije su prijave potpune i podnete u 

predviĊenom roku i naloţeno je Struĉnoj sluţbi da objavi Listu na naĉin na koji je objavljen 

Javni konkurs za izdavanje dozvola za radio i/ili TV program. Iz Liste proizilazi da je za 

sedam dozvola za emitovanje radio programa za lokalna podruĉja (Lebane, Niš, Trgovište, 

Negotin, Raţanj, Arilje i Kovin), prijave podnelo devet podnosilaca. Po dve prijave podnete su 

u Kovinu i Nišu.  

 

Na sednici odrţanoj 15. juna 2011. godine, Savet RRA razmatrao je primedbe izreĉene na 

raĉun imenovanja Dalibora Bubnjevića za ĉlana Upravnog odbora Radio televizije Vojvodine. 

Podsetimo, u primedbama koje su se mogle ĉuti nakon Bubnjevićevog imenovanja, isticalo se 

njegovo angaţovanje na promociji knjige „Sluĉaj nacionalni stroj“ Gorana Davidovića Firera, 

pravnosnaţno osuĊenog zbog raspirivanja nacionalne, verske i rasne mrţnje. Savet RRA je 

svoju odluku, da nema osnova za pokretanje bilo kakve procedure kojom bi Bubnjević bio 

razrešen sa tog mesta, zasnovao na presudi suda u Zrenjaninu, kojom je izdavaĉ knjige 

osuĊen da plati Daliboru Bubnjeviću naknadu nematerijalne štete zbog neovlašćenog 

korišćenja njegovog imena. Savet RRA se, takoĊe, upoznao sa godišnjim izveštajem o 

ispunjavanju zakonskih programskih obaveza Radio televizije Vojvodine. Ovaj izveštaj, 

meĊutim, nije objavljen ni na Internet sajtu Republiĉke radiodifuzne agencije, niti na 

Internet sajtu Radio televizije Vojvodine, a iz šturog saopštenja sa sednice, ne moţe se 

zakljuĉiti kakav je njegov sadrţaj. Savet RRA je, takoĊe, saopštio da je Televiziji „017“ iz 

Vranja izrekao meru opomene zbog politiĉkog oglašavanja izvan predizborne kampanje. 

Odluka, shodno odredbama Zakona o radiodifuziji, nije objavljena na Internet sajtu 

Republiĉke radiodifuzne agencije, te ju je nemoguće komentarisati. Ono što je nesporno, jeste 

da Zakon o radiodifuziji zabranjuje reklamiranje politiĉkih organizacija van predizborne 

kampanje i predviĊa mogućnost izricanja opomene (koja se ne objavljuje) za prvi prekršaj 

neke od obaveza utvrĊenih zakonom ili aktima Agencije. 



 11 

Na sednici odrţanoj 29. juna 2011. godine, razmotren je i usvojen Izveštaj Sluţbe za nadzor i 

analizu o naĉinu ispunjavanja zakonskih i programskih obaveza televizijskih komercijalnih 

emitera sa nacionalnom dozvolom. Ni ovaj izveštaj, naţalost, nije objavljen na Internet sajtu 

Republiĉke radiodifuzne agencije. Savet RRA pokrenuo je, takoĊe, postupak protiv Televizije 

„Prva“ zbog programskih sadrţaja u emisiji „Veĉe s Ivanom Ivanovićem“. Povod za 

pokretanje postupka je otvoreno pismo Demokratske zajednice Hrvata (DZH) upućeno 

predsedniku Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije, vladiki Porfiriju, u kome se prigovara 

na uvrede na raĉun katoliĉke crkve i govora mrţnje prema hrvatskom narodu. DZH nalazi da 

je u emisiji „Veĉe sa Ivanom Ivanovićem“, 29. aprila i 6. maja, voditelj pogrdnim reĉima 

govorio o katoliĉkoj crkvi i „pozvao Al Kaidu da priĉeka da Hrvatska uĊe u Evropsku uniju, pa 

da onda postavi atomsku bombu, uz jasne insinuacije gde.“ Savet je takoĊe saopštio, a 

povodom izveštavanja RTS-a o navodnoj medijskoj povezanosti izmeĊu televizije „Prva“ i 

televizije „B92“, da nikakva vlasniĉka povezanost izmeĊu vlasnika televizije „Prva“ i ostalih 

televizija u Srbiji nije utvrĊena. 

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

2.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva je objavilo 3.6.2011. godine na 

svom Internet sajtu tekst Nacrta strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici 

Srbiji do 2016. godine. Nešto kasnije, 8. juna, objavljen je i inicijalni program javne rasprave 

o Nacrtu. Program je obuhvatio seriju okruglih stolova u Kragujevcu, Novom Pazaru, Novom 

Sadu, Nišu, Beogradu i Ĉaĉku. Iako je inicijalno bilo predviĊeno da javna rasprava traje do 

25. juna, njeno trajanje produţeno je do 15. jula. 

 

Tekst Nacrta strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. 

godine predstavlja znaĉajan otklon u odnosu na postojeće stanje na medijskoj sceni u Srbiji. 

Prvo, on po prvi put u Srbiji, nudi jasnu definiciju javnog interesa u medijskoj sferi. Dalje, 

Nacrt insistira na nastavku privatizacije i povlaĉenju drţave iz medijskog vlasništva, 

doslednije nego što je to do sada bio sluĉaj u vaţećim odredbama Zakona o javnom 

informisanju i to na taj naĉin što se obaveza drţave da se povuĉe iz medijskog vlasništva sada 

odnosi i na novinske agencije. U odnosu na javnost medijskog vlasništva, rešenja Nacrta 

dosledno se oslanjaju na Preporuku Rec (2007)2 Komiteta ministara zemljama-ĉlanicama 

Saveta Evrope o medijskom pluralizmu i raznovrsnosti medijskog sadrţaja. Nacrt, u odnosu 

na medijsku koncentraciju, po prvi put u Srbiji predlaţe uvoĊenje testa javnog interesa, kao 

specifiĉnog korektiva u odnosu na opšta pravila prava konkurencije. U odnosu na štampu, 



 12 

Nacrt predviĊa mere pozitivne diskriminacije, a u odnosu na elektronske medije, izdavanje 

dozvola na platformski neutralnoj osnovi, pod unapred propisanim i nediskriminatornim 

uslovima, prilagoĊenim vrsti usluge, odnosno razliĉitim za linearne, odnosno nelinearne 

usluge. TakoĊe, predviĊeno je da se dozvole, po pravilu, izdaju na zahtev, uz zadrţavanje 

reţima javnog konkursa samo za zemaljsko emitovanje. TakoĊe, predviĊa se uvoĊenje 

procedura koje bi prethodile izdavanju novih dozvola za zemaljsko digitalno emitovanje, a 

koje bi podrazumevale sagledavanje potreba, analiziranje trţišta i uticaja licenciranja novih 

pruţalaca sadrţaja na njega, a kako bi se spreĉilo da Srbija ponovo doĊe u situaciju veštaĉki 

kreiranog obilja elektronskih medija, koje guši razvoj i rezultira padom kvaliteta usluga. 

Nacrt, po prvi put u Srbiji, predlaţe uvoĊenje must carry i must offer regulacije. U odnosu na 

javne servise, Nacrt insistira na jaĉanju odgovornosti prema javnosti i jaĉanju 

transparentnosti u njihovom radu. TakoĊe, predlaţe se raĉunovodstveno razdvajanje prihoda 

po osnovama finansiranja, kako bi se spreĉilo da se sredstva od pretplate koriste za 

komercijalne namene. Nacrt predlaţe da se legitimne potrebe graĊana, da na lokalnom i 

regionalnom nivou dobijaju informacije koje su specifiĉne za to podruĉje i koje govore o 

karakteristikama odreĊenog kraja, opštine ili grada, zadovoljavaju kroz projektno 

finansiranje sadrţaja komercijalnih emitera koji odgovaraju standardima javnog servisa, ali i 

kroz nametanje regulatornih obaveza komercijalnim emiterima u tom smislu (uslovljavanje 

izdavanja dozvola za zemaljsko emitovanje preuzimanjem obaveze da se u odreĊenom delu 

programa emituju sadrţaji kojima se ostvaruje funkcija javnih regionalnih servisa). Sliĉna 

rešenja, sa još povoljnijim uslovima kod projektnog finansiranja, predlaţu se i za medije na 

jezicima manjinskih naroda. U odnosu na medije na novim tehnološkim platformama, Nacrt 

predviĊa i institucionalno spajanje regulatornih tela iz oblasti radiodifuzije i elektronskih 

komunikacija, uz voĊenje raĉuna o specifiĉnim potrebama regulacije u oba sektora. U odnosu 

na drţavnu pomoć medijima, Nacrt predviĊa model sufinansiranja javnog interesa u 

medijskom sektoru, po  jedinstvenoj metodologiji, bez obzira na to ko se javlja kao davalac 

pomoći u konkretnom sluĉaju, u transparentnom postupku, pod jednakim i 

nediskriminatornim uslovima,  na javnim konkursima za sufinansiranje projekata. Nacrt 

predviĊa i odreĊene specifiĉne podsticajne mere, kao što su znaĉajno smanjivanje stope PDV 

na prodaju štampe, servisa novinskih agencija i medijskih sadrţaja ĉija je produkcija 

projektno finansirana sredstvima drţavne pomoći, smanjenje, odnosno ukidanje carina na 

repro materijal, delove i osnovna sredstva koja je potrebno servisirati, a ne proizvode se ili se 

te usluge ne pruţaju u Republici Srbiji, stimulisanje zapošljavanja u medijskom sektoru 

oslobaĊanjem  poslodavaca od dela poreza i doprinosa na novozaposlene i poreza na autorske 

honorare, podršku javnim glasilima, novinarskim udruţenjima i medijskim asocijacijama za 

programe usavršavanja novinara u razliĉitim oblastima (ekonomija, odbrana, manjinska 

prava, unutrašnji poslovi, poljoprivreda, nove tehnologije...), obavezivanje drţavnih organa 

da oglasni prostor u medijima kupuju direktno od javnih glasila, bez posrednika, 



 13 

oslobaĊanjem lokalnih javnih glasila dela lokalnih taksi i naknada, kao što su takse za 

isticanje firmi, naknade za korišćenje graĊevinskog zemljišta i sliĉno. 

Javna rasprava o Nacrtu, a posebno organizovani okrugli stolovi, bili su opterećeni 

ĉinjenicom da je i samo Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva zauzelo 

jedan krajnje ambivalentan stav prema Nacrtu. Stekao se, naime utisak da je Ministarstvo 

Nacrt uputilo u javnu raspravu samo kao još jedan doprinos izradi Strategije, a ne kao tekst 

iza koga odluĉno stoji i koji je spremno da argumentovano brani. Ministarstvo se tokom svih 

okruglih stolova drţalo, uglavnom, kao nemi posmatraĉ bez ikakvih preferencija u odnosu na 

predloţena rešenja. Uzimajući u obzir ovakav, indiferentan pristup Ministarstva, nije ni ĉudo 

što okrugli stolovi nisu moderisani na naĉin da se paţnja posveti razliĉitim delovima Nacrta, 

već se uglavnom raspravljalo o samo dve stvari, o privatizaciji i regionalnim javnim 

servisima.  

 

Pozicija Nacrta po kome je povlaĉenje drţave iz medijskog vlasništva nuţan preduslov da se u 

uslovima nerazvijenog medijskog trţišta i znaĉajnog uticaja koji sredstva iz javnih prihoda 

predstavljaju na takvom trţištu, obezbedi ravnopravan poloţaj medija, transparentno 

trošenje budţetskih sredstava i kontrola drţavne pomoći, pa na taj naĉin i ekonomski 

oporavak medija, medijski pluralizam, potpunije zadovoljavanje potreba graĊana za 

raznovrsnim i kvalitetnim medijskim sadrţajima, obnova profesionalnog ugleda novinara i 

novinarske profesije i dosledno poštovanje medijskih sloboda, napadana je sa krajnje 

problematiĉnom argumentacijom. Uglavnom se isticalo da su drţavno vlasništvo u medijima 

ili regionalni javni radiodifuzni servisi, jedini garant opstanka medija i zadovoljavanja 

potreba graĊana za informacijama od lokalnog i regionalnog znaĉaja ili za informacijama na 

manjinskim jezicima. Pri navedenom, zagovornici regionalnih javnih servisa nisu bili 

spremni da uvaţe nijedan argument. Njihov predlog da se finansiranje regionalnih javnih 

servisa obezbedi iz pretplate, potpuno ignoriše uslove njene neefikasne naplate i u 

postojećem obimu, te ĉinjenicu da se sredstva koja se prikupljaju iz pretplate još uvek nisu 

pokazala ni kao dovoljno izdašna za stabilno finansiranje postojećih javnih servisa. 

Alternativni predlog, da se sredstva za finansiranje regionalnih javnih servisa obezbede od 

lokalnih samouprava, odnosno kroz ugovore o finasiranju sa njima, vraćaju nas na probleme 

koji su i doveli do neodrţivog stanja na srpskoj medijskoj sceni - predstavljala bi osnov 

neravnopravnog poloţaja medija, neprincipijelne favorizacije jednih u odnosu na druge, 

netransparentnog trošenja budţetskih sredstava i zadrţavanja mehanizama kontrole medija 

od strane centara politiĉke moći. Istovremeno, modeli koji se predlaţu zarad obuzdavanja 

uticaja lokalnih politiĉkih rukovodstava na ureĊivaĉku politiku takvih medija, i to nezavisna 

tela koja bi se birala na lokalnom i regionalnom nivou, pokazali su se kao neefikasni i u 

ostalim zemljama u tranziciji koje su pokušale da realizuju sliĉnu ideju. 

 



 14 

Sa kakvim će zakljuĉcima Ministarstvo izaći iz javne rasprave i sa kakvim će tekstom 

Strategije ići pred Vladu, ostaje da se vidi. Javna rasprava je, naţalost, pokazala ono što je i 

moglo da se pretpostavi. S jedne strane, to je odsustvo politiĉke volje da se napravi suštinski 

zaokret u odnosu na tragiĉno neuspešnu javnu medijsku politiku u Srbiji, što se ogleda u 

odbijanju Ministarstva da zauzme bilo kakve jasne i principijelne stavove u javnoj raspravi i, 

na taj naĉin, relativizovanju rešenja povodom kojih je samo Ministarstvo pokrenulo javnu 

raspravu. S druge strane, to je nespremnost upravljaĉkih i ureĊivaĉkih struktura 

neprivatizovanih medija da se odreknu svog privilegovanog poloţaja na trţištu, koja je 

zdušno podrţana od politiĉkih faktora, nespremnih da se zajedno sa drţavnim vlasništvom u 

medijima, odreknu i proverenih i efikasnih mehanizama koje takvo vlasništvo pruţa za 

kontrolu takvih medija, a preko njih i za uticaj na medijsku scenu u celini. 

  

3.  KOMISIJA ZA AUTORSKO I SRODNA PRAVA 

 

Nastavljaju se postupci pred Komisijom za autorsko i srodna prava za dobijanje mišljenja o 

predlozima tarifa kolektivnih organizacija. Podsećamo, Zakonom o autorskom i srodnim 

pravima predviĊeno je da se do tarifa kolektivnih organizacija dolazi sporazumom sa 

reprezentativnim udruţenjem korisnika, a da u odsustvu sporazuma, predlog tarife odreĊuje 

upravni odbor kolektivne organizacije i dostavlja ga Komisiji za autorsko i srodna prava na 

mišljenje. Mišljenje Komisije bi trebalo da sadrţi ocenu o tome da li predlog tarife 

organizacije obuhvata ona prava za koja ta organizacija ima dozvolu za kolektivno 

ostvarivanje izdatu od Zavoda za intelektualnu svojinu, kao i da li je naknada odreĊena u 

skladu sa pravilima za odreĊivanje tarife koja su propisana Zakonom o autorskom i srodnim 

pravima. Tim pravilima, u odnosu na radio i televiziju, predviĊeno je da tarifa mora da bude 

primerena, da po pravilu mora biti odreĊena u procentualnom iznosu od prihoda koji 

korisnik ostvaruje obavljajući delatnost u okviru koje iskorišćava predmete zaštite, te da taj 

iznos mora da bude u srazmeri sa znaĉajem koji za prihode korisnika ima iskorišćavanje 

predmeta zaštite sa repertoara organizacije. Prilikom odreĊivanja tarife uzimaju se u obzir 

tarife kolektivnih organizacija drţava ĉiji je bruto društveni proizvod pribliţne vrednosti 

bruto društvenom proizvodu Republike Srbije. Ukoliko Komisija u svom mišljenju oceni da 

predlog tarife obuhvata prava za koja kolektivna organizacija koja je tarifu predloţila ima 

dozvolu za kolektivno ostvarivanje, kao i da je naknada odreĊena u skladu sa pravilima za 

odreĊivanje tarife propisanim zakonom, tarifa se objavljuje u „Sluţbenom glasniku Republike 

Srbije“ i stupa na pravnu snagu. Ukoliko Komisija bude mišljenja da predlog tarife ne 

obuhvata prava za koja ta organizacija ima dozvolu, odnosno da naknada nije odreĊena u 

skladu sa pravilima za odreĊivanje tarife propisanim zakonom, Komisija vraća tarifu 

kolektivnoj organizaciji kako bi ova u roku od narednih 30 dana ponovila pregovore sa 

reprezentativnim udruţenjem korisnika, ili dostavila novi predlog tarife Komisiji na 



 15 

mišljenje. Tek ukoliko i tom prilikom Komisija oceni da naknada nije odreĊena u skladu sa 

pravilima za odreĊivanje tarife propisanim zakonom, ona sama donosi odluku o tarifi.  

 

U odnosu na zahtev Sokoja za dobijanje mišljenja o predlogu tarife naknada za emitovanje 

muziĉkih dela, Komisija je okonĉala konsultacije sa korisnicima poĉetkom juna. Nigde nije 

objavljeno kakvo je mišljenje Komisija dala Sokoju, ali se nezvaniĉno saznaje da je ona našla 

da naknada nije odreĊena u skladu sa pravilima za odreĊivanje tarife propisanim zakonom, 

te da je time tarifa vraćena Sokoju radi ponavljanja pregovora sa reprezentativnim 

udruţenjem korisnika. U odnosu na zahtev OFPS-a za dobijanje mišljenja o predlogu tarife, 

tek se oĉekuje izjašnjenje udruţenja korisnika po istom. Ono što se zna, jeste da je predlog 

tarife OFPS-a nepovoljniji od sada vaţeće tarife u odnosu na televiziju, budući da se naknada 

po vaţećoj tarifi kreće u rasponu od 1% do 2%, a po predlogu nove tarife koji je dostavljen 

Komisiji, raspon je od 1% do 2,5%. Predlog nove tarife za radio, za najveći broj radio stanica 

ne podrazumeva nikakve promene, budući da predviĊa da dosadašnji iznos naknade od 3,5%, 

koji je bio fiksni, nastavlja da se primenjuje na najveći broj stanica, dok bi niţa naknada od 

2,5% ili 3% dolazila u obzir za mali broj stanica sa manjom zastupljenošću muzike u 

programima. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nisu zabeleţene bilo kakve aktivnosti koje bi se 

odnosile na proces digitalizacije, što je već samo po sebi krajnje zabrinjavajuće, imajući u 

vidu da je, po Vladinoj Strategiji digitalizacije, ostalo tek nekih 9 meseci do planiranog 

potpunog prelaska na digitalno zemaljsko emitovanje televizijskog programa. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

1. Savet za borbu protiv korupcije je 1. juna predstavio Izveštaj o privatizaciji Novinsko 

izdavaĉkog preduzeća „Novosti“, koji je Vladi Srbije dostavljen 17. maja 2011. U dopisu koji je 

tom prilikom Vladi dostavljen uz Izveštaj, Savet je predloţio odrţavanje sastanka na kojem bi 

bilo razmotreno šta se moţe preduzeti kako bi se otklonile posledice kršenja zakona u 

privatizaciji „Novosti“, ĉime bi se spreĉilo uvećanje štete po drţavu. Na konferenciji za 

štampu je saopšteno da Savet iz Vlade nije dobio nikakav odgovor. „Dve nedelje smo ĉekali 

odgovor Vlade i oĉekivali da ćemo do sada već razgovarati o Izveštaju, jer bi toliko 

nezakonitosti, koliko ih je bilo u postupku privatizacije „Novosti‟, predstavljalo crvenu 



 16 

lampicu za svaku Vladu“, rekla je predsednica Saveta, Verica Barać. Ona je dodala da će taj 

Izveštaj biti test za Tuţilaštvo: „Ako Tuţilaštvo ne vidi razloge za procesuiranje i ako u ovom 

sluĉaju ne vidi elemente organizovanog kriminala, onda mi nemamo nikakve šanse u borbi 

protiv korupcije“, rekla je predsednica Saveta. Ĉlan Saveta, Jelisaveta Vasilić, objasnila je da 

je privatizacija „Novosti“ zapoĉeta u 1991. godini po tadašnjem Zakonu o društvenom 

kapitalu i da je postupak okonĉan rešenjem Direkcije za procenu imovine od 19.7.1999. 

godine, po kome je verifikovana vrednost kapitala i vlasniĉka struktura, po kojoj je u 

privatnoj svojini bilo oko 70%, a društvenoj oko 30% kapitala. MeĊutim, takvo rešenje 

Direkcije je poništeno pravnosnaţnom presudom Višeg privrednog suda od 16.2.2000. 

godine, nakon ĉega je Direkcija 29.2.2000. godine poništila sva svoja ranija rešenja, sve 

odluke „Novosti“ i javne pozive za upis akcija. Ovo, po Savetu zapravo znaĉi, da u momentu 

donošenja Zakona o privatizaciji u 2001. godini, „Novosti“ nisu bile privatizovane po 

prethodnim propisima, te je zakonit postupak privatizacije mogla sprovesti jedino Agencija 

za privatizaciju po Zakonu o privatizaciji. Uprkos tome, 12.10.2002. godine „Novosti“ donose 

odluku o utvrĊivanju ukupnog kapitala i utvrĊenju vlasniĉke strukture, tako što prepisuju isti 

odnos kao u poništenom rešenju Direkcije za procenu imovine, a Privredni sud u Beogradu, 

na osnovu takve odluke „Novosti“ od 12.10.2002. godine, vrši registraciju. Nakon ovoga, 

17.5.2005. godine, data je ponuda za preuzimanje akcionarskog društva od strane firme, iza 

koje je stajala nemaĉka WAZ-Mediengruppe. Vlada, meĊutim, donosi zakljuĉak 9.06.2005. 

godine, kojim konstatuje da vlasniĉka struktura nije utvrĊena. Nakon navedenog zakljuĉka, 

Komisija obustavlja postupak preuzimanja. Vlada dalje, 16.2.2006. godine, donosi zakljuĉak 

da se izvrši revizija procene i vlasniĉke stukture kapitala „Novosti“ i daje nalog Ministarstvu 

privrede da taj postupak sprovede. Ministarstvo ne postupa po nalogu Vlade, ni kada 

27.5.2006. godine „Novosti“ poĉinju postupak ukljuĉivanja akcija na Berzu. U roku od osam 

dana od ukljuĉivanja na Berzu, gotovo svi mali akcionari „Novosti“ prodali su svoje akcije. 

Akcije su kupila preduzeća STADLUX REALESTATE d.o.o. Beograd i ARDOS HOLDING 

GmbH Austrija. Komisija za hartije od vrednosti nije reagovala na informacije koje su u to 

vreme preneli gotovo svi relevantni mediji u Srbiji, da iza kupaca akcija „Novosti“ stoji 

biznismen Milan Beko. Nakon što ARDOS HOLDING GmbH spušta svoj udeo u vlasništvu 

ispod 25%, a STADLUX REALESTATE d.o.o. prodaje svoje akcije, uspostavljena je sledeća 

vlasniĉka struktura: ARDOS HOLDING 24,89%, TRIMAX INVESTMENTS 24,99%, 

KARAMAT HOLDINGS 12,55%, Republika Srbija 29,52%, Fond PIO 7,15% i ostali akcionari 

0,90%. Tek u novembru 2010. godine, gostujući u emisiji „IzmeĊu redova“ na RTV B92, 

Milan Beko je potvrdio da su i ARDOS HOLDING i TRIMAX INVESTMENTS i KARAMAT 

HOLDINGS njegove kompanije, uz tvrdnju da to nikada nije bilo sporno. Na posletku, 16. 

juna 2011. godine, Savet za borbu protiv korupcije je Višem javnom tuţilaštvu u Beogradu 

podneo kriviĉnu prijavu protiv sedam osoba, zbog osnovane sumnje da su poĉinile kriviĉna 

dela zloupotrebe sluţbenog poloţaja, prevare, falsifikovanja isprave i udruţivanja radi vršenja 

kriviĉnih dela. Kako su mediji preneli, prijavom su obuhvaćeni: bivši ministar za privredu i 



 17 

privatizaciju, Predrag Bubalo; većinski vlasnik „Novosti“, Milan Beko; predsednik Komisije 

za hartije od vrednosti, Milko Štimac; ĉlanovi Komisije, Dejan Malinić, ĐorĊe Jovanović i 

Dušan Bajec; kao i direktor NIP „Novosti“, Manojlo Vukotić.  

 

O sluĉaju „Novosti“ smo u više navrata pisali u ovim izveštajima, izmeĊu ostalog i vezano za 

neuspešne pokušaje preuzimanja „Novosti“ od strane nemaĉke WAZ-Mediengruppe. Navodi 

iz izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije, nameću neophodnost da se ovaj sluĉaj detaljno 

ispita, a ono što dodatno zabrinjava su i navodi Saveta za borbu protiv korupcije o tome da 

jedan broj medija ovaj sluĉaj upadljivo ignoriše i o njemu ne izveštava, što bi moglo da 

svedoĉi o i dalje jakom uticaju odreĊenih centara ekonomske i politiĉke moći na medije i 

naĉin na koji oni izveštavaju o pitanjima od nesumnjivog javnog interesa u Srbiji. 

 

2. Insistiranje Nacrta medijske strategije na nastavku privatizacije i povlaĉenju drţave iz 

medijskog vlasništva, o ĉemu smo već govorili u ovom izveštaju, izazvalo je oštre reakcije 

protivnika privatizacije. Tako je Nacrt strategije kritikovala Skupština grada Kragujevca. 

Skupština grada Kragujevca je, inaĉe, osnivaĉ Javnog preduzeća Radio televizija Kragujevac, 

koje bi, shodno Nacrtu, trebalo da bude privatizovano. Dnevni list „Blic“ piše da i u drugim 

gradskim radio i televizijskim stanicama koje se finansiraju iz opštinskih budţeta kaţu da će 

ih privatizacija odvesti u propast, kao što je to bio sluĉaj u najvećem broju medija koji su do 

sada privatizovani. Niko od onih koji govore za ovaj list, meĊutim, ne komentariše navode da 

je upravo finansiranje javnih medija iz opštinskih budţeta, kreiralo neravnopravne uslove na 

trţištu, u kojima su brojni privatni i privatizovani mediji nuţno propadali. Lider Saveza 

vojvoĊanskih MaĊara (SVM), Ištvan Pastor, i predsednik Nacionalnog saveta MaĊara, Tamaš 

Korhec, takoĊe su se usprotivili ideji da i mediji na jezicima nacionalnih manjina u Srbiji 

treba da budu privatizovani, prenosi „Danas“. Tamaš Korhec je za „MaĊar so“ („Magyar Szo“) 

ĉak rekao da će, ukoliko primedbe Nacionalnog saveta ne budu usvojene tokom kreiranja 

Medijske strategije, posredno pokušati da sruše Strategiju, uz uĉešće republiĉkih poslanika 

SVM-a i drugih manjina. Inaĉe, upravo je Nacionalni savet MaĊara, na koga su preneta 

osnivaĉka prava na dnevni list na maĊarskom jeziku „MaĊar so“, koji je u drţavnoj svojini, 

smenio glavnog i odgovornog urednika tog lista, Ĉabu Presburgera, o ĉemu smo u ovom 

izveštaju takoĊe pisali. Podsećanja radi, Presburgeru je zamereno što nije dovoljno izveštavao 

o radu predsednika Skupštine Vojvodine, Šandora Egerešija, inaĉe ĉlana SVM, kao i zbog 

neizveštavanja sa konferencija za štampu koje je organizovao SVM i neobjavljivanja 

saopštenja SVM-a. Iz izjava lidera Saveza vojvoĊanskih MaĊara i predsednika Nacionalnog 

saveta MaĊara ne vidi se da predlaţu mehanizme koji bi obezbedili zaštitu ureĊivaĉke 

nezavisnosti medija u drţavnoj svojini i situacije sliĉne onoj koja se dogodila Ĉabi 

Presburgeru i „MaĊar So“-u. Na tome da višejeziĉni mediji treba da ostanu u vlasništvu 

lokalnih samouprava insistira i Vlada Vojvodine, a takav stav pravda navodom da „su 

dosadašnja iskustva u privatizaciji pokazala da je, skoro svaki put, ugrozila funkcionisanje 



 18 

medija koji emituju programe na manjinskim jezicima.“ Naţalost, i „dosadašnjim iskustvima 

u privatizaciji“ ĉesto se spekuliše. Po podacima Agencije za privatizaciju, u Srbiji je, od 

usvajanja Zakona o radiodifuziji i Zakona o javnom informisanju, privatizovano 56 medija. U 

18 od ovih 56 medija, došlo je do raskida privatizacionih ugovora. Nacrt strategije razvoja 

sistema javnog informisanja daleko je od toga da je savršen tekst kome se ne mogu pronaći 

mane. Ono što je, meĊutim, problematiĉno, što kritike, posebno one koje se odnose na 

privatizaciju, dolaze po pravilu od onih koji su i liĉno zainteresovani u ovom procesu, s jedne 

strane, te što ne nude rešenja koja bi neprivatizovane medije sistemski zaštitila od uticaja 

drţave ili lokalnih samouprava kao vlasnika na ureĊivaĉku politiku, s druge strane. Jedini 

predlog u tom smislu dala je Kragujevaĉka inicijativa, koja sugeriše osnivanje Savetodavnih 

odbora ĉije ĉlanove bi predlagale skupštine lokalnih samouprava sa konkretnog regiona, 

nevladin sektor, verske i manjinske zajednice. Takav Savetodavni odbor bio bi nadleţan da 

bira i razrešava Upravne odbore drţavnih medija. Koliko god ovaj predlog delovao 

nedovršeno i koliko god se i njemu mogu uputiti više nego ozbiljene kritike, ĉinjenica je da je 

on, kao takav, sve što je iko od protivnika privatizacije predloţio po pitanju mehanizama 

zaštite medija koji bi ostali u drţavnoj svojini od uticaja drţave kao vlasnika na ureĊivaĉku 

politiku. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Krajem juna, mediji su preneli rezultate istraţivanja „Profesija na raskršću - novinarstvo na 

pragu informacionog društva“, koje je sproveo istraţivaĉki tim Centra za medije i medijska 

istraţivanja Fakulteta politiĉkih nauka u periodu od jula 2010. do juna 2011. godine. Ovo 

istraţivanje uraĊeno je okviru Regionalnog programa podrške istraţivanjima na Zapadnom 

Balkanu, uz podršku švajcarske Agencije za razvoj i saradnju. Anketirano je 260 novinara i 

urednika i 51 vlasnik i direktor medija. U drugoj fazi, obavljeni su grupni intervjui sa 30 

novinara. Rezultati istraţivanja pokazuju da svaki ĉetvrti novinar u Srbiji smatra da najveći 

pritisak na medije vrše politiĉke stranke vladajuće koalicije, a potom krupni kapital, 

predstavnici lokalne vlasti i vlasnici privatnih medija. Više od 11 odsto ispitanika smatra da 

pritisak na medije vrše oglašivaĉi, dok po manje od pet odsto tvrdi da su to Vlada, stranke 

opozicije i PR agencije. Svaki drugi ispitani novinar kao najĉešće oblike pritiska na medije 

naveo je nedefinisane kriterijume za pomoć medijima i inspekcije i kontrole drţavnih organa, 

dok 14 odsto istiĉe i ometanje distribucije medijskog sadrţaja. Rezultati istraţivanja pokazali 

su da od izvora finansiranja medija, više od 30 odsto ĉine prihodi od oglašavanja, oko 30 

odsto ĉine samostalni prihodi, skoro 20 odsto dolazi iz budţeta, dok oko 18 odsto dolazi od 

donacija. Problemi sa kojima se medijska scena suoĉavala ovog meseca, dodatno potvrĊuju 

rezultate istraţivanja. Politiĉkom pritisku, samo u ovom mesecu, mogu da se pripišu dve 



 19 

smene glavnih i odgovornih urednika. Smena Antonija Kovaĉevića, glavnog i odgovornog 

urednika dnevnih novina „Alo!“, koliko god zvaniĉno bila pripisana razliĉitim stavovima o 

daljem pravcu razvoja lista, u odnosu na izdavaĉa, kompaniju „Ringier Axel Springer“, teško 

se moţe razumeti mimo konteksta nezadovoljstva predsednika Tadića ureĊivaĉkom 

politikom tog lista. Smena Ĉabe Presburgera, glavnog i odgovornog urednika „MaĊar So“-a, 

takoĊe je oĉigledan primer pritiska i ambicija Saveza vojvoĊanskih MaĊara da aktivnosti te 

stranke budu praćene sa simpatijama. Na pritiske koji dolaze sa strane krupnog kapitala, 

mogli bi da ukazuju navodi Saveta za borbu protiv korupcije o tome da jedan broj medija 

ignoriše izveštaje tog tela o privatizaciji jedne velike medijske kuće, što „Novosti“ svakako 

jesu. O pritiscima lokalnih vlasti, moglo bi da svedoĉi i propuštanje pravosudnih organa u 

Kruševcu da do kraja istraţi sluĉajeve prošlogodišnjih napada na dopisnika „Blica“ iz 

Aleksandrovca, Gvozdena Zdravića, a posebno da ispita vezu ĉelnih ljudi aleksandrovaĉke 

opštine u napadima. Pozitivan primer koji predstavlja presuda Višeg suda u Beogradu i 

njegova spremnost da osudi podsticanje mrţnje i nasilje prema pripadnicima LGBT 

populacije i njihovu diskriminaciju u medijima, ostaje naţalost u senci nespremnosti vlasti da 

napravi suštinski zaokret u odnosu na tragiĉno neuspešnu javnu medijsku politiku u Srbiji, 

koja se, naţalost, ogleda i kroz javnu raspravu o Nacrtu strategije razvoja sistema javnog 

informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine. Nepopustljivost i neprihvatanje 

predstavnika vlasti na svim nivoima da se odreknu i proverenih i efikasnih mehanizama 

kontrole nad medijima, preti, naţalost, da osujeti usvajanje Medijske strategije ili makar da 

osujeti da njeno usvajanje suštinski nešto promeni. Nacrtu strategije razvoja sistema javnog 

informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine, naţalost, preti da se dogodi upravo ono što 

se ovog meseca dogodilo dugo pripremanim Preporukama za finansiranje medija. O tome 

koliko su Preporuke bitne, svedoĉi i pomenuto istraţivanje, shodno kojem tek nešto više od 

30 odsto izvora finansiranja medija predstavljaju prihodi od oglašavanja, a skoro 20 odsto 

izvora finansiranja medija su budţetska sredstva. Preporuke koje je trebalo da uvedu red u 

naĉin na koji ta izuzetno bitna finansijska injekcija utiĉe na medijsko trţište, u toj meri su 

relativizovane, da zapravo nikakvu suštinsku promenu i ne nude. 

 

 

 

 

 


